sunnuntai 15. syyskuuta 2013

Rautapyöriä ja häkäpönttöjä

Enpä olisi ihan ensimmäiseksi ajatellut, että traktorien ja moottorien katseleminen ruokkisi sukuharrastusta, mutta tänään kävi juuri niin. Vierailin nimittäin Riihimäellä Rauta ja petrooli -näyttelyssä, ja kun olin matkassa kahden tätini kanssa, kuulin muisteluksia siitä, kuinka heidän maalaiskotinsa naapurustoon oli ostettu kulmakunnan ensimmäinen traktori ja millainen se oli. 



Tämän viikonlopun näyttelyssä esillä oli museoikäisiä autoja, traktoreita ja muita koneita.

Olen teknisesti tietämätön ja taitamaton, ja minulle olikin ihan uutta, että ennen vanhaan traktoreissa oli rautapyörät. Suomalainen Kullervo (kuva yllä, tekniset tiedot alla) on lähes satavuotias ja kerran jo kuopattu maahan, kunnes se sai uuden elämän näyttelykapineena. Sen on aikoinaan valmistanut Turun rautateollisuus.




Saman valmistajan höyrykone on myös nimeltään Kullervo ja vuodelta 1911 (kuva yllä). Kone oli ahkerassa käytössä viikonlopun aikana. Se pyöritti myllyä, joka jauhoi ruista jauhoiksi ja ohraa suurimoiksi. Niitä oli saatavana myllyn vieressä myyntipöydällä valmiiksi pussitettuina. Mylläri lisäsi pökköä pesään, ja mylly jauhoi. Mylly ja luomuviljat oli tuotu Jokioisilta Kanta-Hämeestä. 

Hiljattain luin sota-ajasta kertovaa romaania, ja useammin kuin kerran henkilöt matkustivat häkäpönttöautoilla. Nyt näin ensimmäistä kertaa häkäpöntön ihan oikeasti, tällä kertaa kuorma-auton lavalla ja vieressään halkosäkki täynnä polttoainetta (kuva alla).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti